Пітбайки. Нині загальна популярність і географія поширеності таких моделей значно масштабувалася. Але звичайно треба зазначити, що зараз пропонується чимало моделей, що відрізняються рамою, обважуванням та робочим об'ємом двигуна. На жаль зустрічаються і відверто сміттєві моделі, єдиним і сумнівним, козирем яких є ціна (але це власник зрозуміє вже потім). Типаж моторів багатьох варіантів загальний - прабатька Honda Super Cub 1958 розробки (китайські мотори на пітбайках є клонами пізніших модифікацій HONDA).
Найдоступніші за ціною пітбайки, зроблені в Китаї, мають багато різновидів «кабовського» мотора. Розрізняються вони по кубатурі, що характеризується різним поєднанням ходів поршня (41,5, 49,5, 55,5 мм) та діаметрів циліндра (від 39,0 мм до 54,5 мм). Найпоширеніші з них: 1P39FMB (50 см3), 1P43FMD (70 см3), 1P47FMF (90 см3), 1P52FMH (110 см3), 1P54FMH (125 см3) и 1P56FMJ (фактично 140 см3, але його відносять до класу «150-х»).
Багато з цих моторів зі звичних Альф і Дельт просто встановлюються на пітбайки без будь-яких змін чи доповнень. Це один із факторів низької ціни. За бажанням замовника можуть встановити двигун взагалі найнижчої цінової категорії. Звичайно сам по собі мотор може бути і не поганий, але на пітбайку мало хто «смердить» по узбіччі на швидкості 45 км/год., адже це зовсім інша категорія мототранспорту. На ньому дмухають у косогори, викручують у дзвін, перемикаються різко вниз і вгору, гріють нещадно... Тому і результат жорсткої експлуатації стандартного Каба на пітбайку може проявити себе дуже швидко - ремонт. Ну, таке, не у всіх і не прямо зараз, але точно у багатьох і не рідко, якщо "навалювати на ньому на всі гроші".
А ще є один важливий момент, який мало хто знає. Якщо купувати КАБівський агрегат у виробника no-name (таких у Китаї чимало, адже самому двигуну ого-го років), то можна обирати категорії запчастинно-комплектаційної бази. Їх кілька і всі вони передбачають або хорошу якість деталей і більшу ціну за аграегат, або детальки подешевше і значно гірше. На вигляд Ви цього споживач цього не побачить. Зате ціна буде "типу смачна". Але такою вона буде тільки для того, хто везе майже сміття. Але споживач це зрозуміє виключно потім...... Тож не обирайте пітбайк, звертаючи увагу лише на ціну.
Однак, крім перерахованих вище моторів є й інша категорія - так звані «Великі Каби» (Big Cub). Основою для них послужили звичайні «кабовські» мотори об'ємом в 125 см3 і більше. Загальні зі звичайними кабами компонування та точки кріплення до рами залишилися на цих агрегатах. Однак вони отримали зовсім інші «внутрінощі». Деталі циліндропоршневої групи, колінвал, механізм газорозподілу зовсім інші. Вони мають значно більшу схожість з вертикальними двигунами CB-серій. Навіть у коленвала збігаються розміри щік, цапфи та підшипників. Використовується інший картер, є картриджний фільтр масляної системи. Кошик зчеплення розташований як на більшості моторів CB – на вторинному валу КП. Але передач також чотири. Образно кажучи, якщо двигуни CG і CB - дуже близькі родичі, то пітбайківська версія - молодший у сім'ї.
Потужність двигунів 140 см3 доходить до 11-12 к.с. при вазі до 20 кг; збільшення кубатури до 150 – 160 см3 дозволяє «зняти» 14–15 л.с.(при 7000-9500 об/хв)у штатній комплектації. Є й чотириклапанні агрегати на 160 кубів, але це дуже рідкісні гості на пітбайках у нашій країні. Існують варіанти ще «жирніші» 175-187 см3. На деякі з них навіть встановлюється 4-х клапанна головка з двома верхніми розподільними валами (схема DOHC). Його потужність – у такому виконанні досягає граничні 20 к.с. при 9000 об/хв (таких моделей в Україні ми поки що не зустрічали). Якщо десь у мережі Вам трапляться більші значення за потужністю – це швидше за лукаву рекламу. А у двоклапанних агрегатів об'єму 187 см3 потужність взагалі не більше 16,5 л.с. та це достовірна інформація.
Але і такий найбільший брат, навіть двоклапанний, має два мінуси: (навіть якщо він по-справжньому якісний): він дорогий і добрий більше для змагальних дисциплін. Моторесурс у нього суттєво менший, оскільки ступінь форсування збільшує навантажувальні режими дуже значно. Для участі та перемог грошей можна і не шкодувати, а ось для звичайної покатушно-агресивної їзди краще спочатку бути впевненим у тому, що є де ремонтувати і є саме необхідні деталі.
Все це ми написали для того, щоб розширити Ваш кругозір та розуміння особливостей, які зумовлюють можливості експлуатації конкретної моделі питбайка та конструктивне виконання на які має сенс звертати основну увагу при виборі.
Зважаючи на все те, що було зазначено вище, ми запропонували декілька варіантів моделей моделей. Вони відрізняються між собою шинами і агрегатами з об'ємом у діапазоні 140 см3 - 150 см3 і типом шин.
Однак і стандартний Kovi PiT 150 2024 модельного року на шинах 17/14 буде з деякими змінами та покращеннями порівняно з варіантом 2023 року.
- Змінили карбюратор і застосували інший тип повітряного фільтра. Напівпрямоточний і максимально зручний при демонтажі для регулярного очищення. Налаштування самого карба NIBBI PE N19 теж відрізняються від попереднього - головний паливний і повітряний жиклери тепер інші;
- Передня вилка оснащена більш жорсткою пружиною, ніж версія ПІТа 2021 року. Тепер вона більш енергоємна. У задній амортизаторній стійці додався виток пружини, щоб збільшити діапазон стиснення без зіткнення із заднім грязьовим щитом під сидінням. Одночасно це дасть змогу приймати пілота з більшою вагою, ніж раніше, без шкоди для їзди;
- Приводні зірки залишилися в колишньому співвідношенні: 13 ведуча і 43 ведена, а ось ланцюг інший. 428HUO - надійніший на розтягнення та з сальниками;
- Підніжки змінилися на інші. У нинішніх ширша платформа і стопа краще фіксується на більшій площі;
- Керувальні важелі на кермі оновлено. Тепер вони складаються. Важіль зчеплення став зручнішим для долоні, бо регулюється відстань від самої гріпси. Тобто кожен може налаштувати під себе. Важіль гальма за довжиною зменшився, але тепер дає змогу здійснювати гальмування трьома або чотирма пальцями - залежно від вподобань самого райдера.
У загальну конструкцію буде внесено й інші зміни фари головного світла, пластикових елементів мотоцикла (м'якша сировина PPR для поліпшення пластичності).
ДВИГУН та КПП
Для версії PiT 150 агрегат відрізняється від молодшого (125-го) кубатурою. Це серія W140 із індексом 156FMJ. Це також не типовий вихідний варіант, а двигун із змінами у конструкції ЦПГ та інших елементів. Відрізнити такий агрегат від звичайних можна за розташуванням стартера - він знаходиться внизу, а не вгорі. Сам мотор потужніший і з більш витривалим зчепленням. Двигун потужніший і з витривалішим зчепленням. Відрізняється він від 125-ки і розвиненим ребра циліндра, для кращої теплопередачі. А система охолодження доповнена виносним масляним радіатором. Сам радіатор довершено на рамі вгорі. Це алюмінієва фрезерована деталь, але без звичних дрібної сотів. Такий радіатор більш стійкий до попадання в нього чого-небудь, не вміщує надмірну кількість масла і справляється з покладеною на нього функцією, забезпечуючи краще охолодження. У системі живлення застосований карбюратор Nibbi PE N19. Налаштування самого карба NIBBI теж відрізняються від попереднього - головний паливний і повітряний жиклери тепер інші. До того ж він дуже простий у регулюванні та налаштуванні.
Коробка передач має кругову, а послідовну схему перемикання. Це ще одна відмінність, яка обумовлена іншою конструкцією силового агрегату. Усі передачі з першої до четвертої включаються переміщенням важеля нагору. З четвертої перейти до нейтраль не вийде. Це правильно, тому що певний момент випадкова втрата тяги на колесі при перескакуванні в "нейтраль" може завершитися негативними наслідками.
РАМА
Одним із значних конструктивних переваг пітбайків KOVI є сталева рама, що охоплює двигун та маятник. У нижній її частині виконані силові відгалуження, до яких кріпляться підніжки водія і нижнє опорне кріплення двигуна. У простих «питів» рама зазвичай має вигляд товстої труби, вигнутої в одній площині, а підніжки кріпляться чотирма болтами до припливу картера двигуна. Така рама менш жорстка, а кріплення підніжок можуть не витримати далеких стрибків та пошкодити картер.
Покриттям рами є пластифікована шагренева емаль. Також присутня декоративна накладка на бічну частину рами, яка прикрашає зовнішній вигляд моделі. Підніжки водія оновлены складні - в них ширша платформа і стопа краще фіксується на більшій площі;
ШАСІ та ПІДВІСКА
Траверса Kovi Pit 150 виконана з алюмінію. Передня вилка перевернутого типу. Виробник KKE. Загальна довжина стойки 735 мм. Діаметр пера 36 мм.
Передня вилка оснащена більш жорсткою пружиною, ніж версія ПіТа 2021 року. Тепер вона більш енергоємна.
У задній амортизаторній стійці додався виток пружини, щоб збільшити діапазон стиснення без зіткнення із заднім грязьовим щитом під сидінням. Одночасно це дасть змогу приймати пілота з більшою вагою, ніж раніше, без шкоди для їзди. Задня амортизаторна стійка зі збільшеним діаметром штока та пружиною та фіксованими налаштуваннями. Виробник ККЕ. Загальна довжина 320 мм.
Задній маятниковий важіль в обох версіях сталевий. У лівій частині маятника закріплений уловлювач ланцюга з полімерного матеріалу.
Передача тяги на заднє колесо здійснюється за допомогою ланцюжка з маркуванням 428H. Зірка задня кріпиться до маточини через 4-х точкове кріплення з механічними стопорними елементами для запобігання можливому мимовільному відкручування болтів.
Розміри стандартних зірок 14 зубів передня та 43 задня. Таке поєднання зумовить відмінний тяговий потенціал в умовах переміщення у місцевості зі значними перепадами рельєфу. За потреби задню зірку можна змінити на варіанти з великою кількістю зубів. А ось ланцюг в моделі 2023 року інший. 428HUO - надійніший на розтягнення та з сальниками.
ШИНИ ТА ОБОДИ
у 2023 році ми змінили постачальника ободів. Новий варіант обода, як і раніше, залишився алюмінієвим полегшеним (а не сталевим, як у багатьох) і правильним ошпицюванням спицями з більшим діаметром. Тепер проблем, які мали місце раніше, вже не буде; Параметри обода для переднього та заднього колеса різні: 1.60-17 дюймів – передній та 1.85-14 дюймів задній. Кожен обід має 36 спиць. Сталеві спиці спереду і ззаду з'єднують обід з легкосплавною маточкою.
Обов'язковим атрибутом є буксатори.
Розмірні параметри шин детально відображені у технічних характеристиках. Зачепи на задній і передній покришках розміщуються в шаховому порядку, що забезпечує дуже щільний контакт з пухким грунтом і при цьому забезпечується максимально можлива передача тягового зусилля, якщо мова про заднє колесо і краща реакція на дії, що управляють, у випадку з переднім.
ОРГАНИ УПРАВЛІННЯ І СВІТЛОТЕХНІКА
KOVI PiT 150 не будуть забезпечуватись документами для постановки на облік. Це та категорія техніки, яка навряд чи постійно експлуатуватиметься на дорогах загального користування, тому моделі позбавлені покажчиків повороту та «бібікалки».
Проте ми передбачили основні елементи світлотехніки. Передня це повністю нова з 5-ма елементамі випромінювання. Це дозволить райдеру їхати в умовах бездоріжжя не наосліп, а з можливістю рухатися безпечніше.
Встановлення заднього ліхтаря стоп-сигналу причинно-обумовлене двома факторами:
1. Рух у темряві групою сприяє безпеці та орієнтуванню в умовах бездоріжжя.
2. Якщо пітбайк буде використовуватися як снаряд для відточування навичок новачка, тренер може зафіксувати момент коли курсант задіяє гальмо (побоюється, не впевнений, перегальмовує або навпаки).
Таким чином він може підкоригувати дії учня, пояснивши, де потрібно проходити перешкоди ходом під скидання або набір газу, а де дійсно необхідно задіяти передній або задній гальмівні механізми.
На пітбайках KOVI встановлено алюмінієве кермо. Конструкція доповнена поперечною розпіркою для посилення жорсткості.
В стандарті вони укомплектовані буферною вставкою, що оберігає від травм, разом кріплення керма. Блоків перемикачів на кермі немає. З огляду на досвід райдерів, з лівого боку встановлена лише кнопка стоп-двигун, а з правого – кнопка запуску стартера. Форм фактор виконання у них аналогічний. Нічого зайвого. Немає кнопок – а як увімкнути фару? А включення передньої фари та заднього ліхтаря здійснюється поворотом ключа в замку запалення у позицію «III» – все просто.
Ручка акселератора із коротким ходом. Виконавчий механізм як на мотоциклах KOVI, тільки налаштування та хід звичайно відрізняються. Замість панелі приладів ми вирішили використовувати лічильник мотогодин. Це було зроблено за порадою тих людей, які вже мають справу з пітбайками як інструктори з підготовки молодого мотопоколення, а також мають досвід з ремонтних робіт. Варіант панелі приладів, яка теоретично могла бути встановлена, значно усічена за функціоналом і особливо не потрібна райдеру. Для такої категорії техніки лічильник мотогодин більш інформативний та корисний інструмент.
Керувальні важелі на кермі оновлено. Тепер вони складаються. Важіль зчеплення став зручнішим для долоні, бо регулюється відстань від самої гріпси. Тобто кожен може налаштувати під себе. Важіль гальма за довжиною зменшився, але тепер дає змогу здійснювати гальмування трьома або чотирма пальцями - залежно від уподобань самого райдера.
ГАЛЬМА
На пітбайку встановлені дискові гальмівні системи.
Попереду двопоршневий супорт з діаметром гальмівного диска 220 мм та товщиною диска 4 мм.
Позаду однопоршневий супорт і диск діаметром 190 мм. та товщиною диска 4 мм.
Додавати особливо нічого – перевірте у справі.
На важелі заднього ножного гальма передбачено і встановлено сталевий трос, який з'єднується з кінцевою платформою самого важеля. Це «Кусторіз» - він не дозволить гілці, або іншому вузькому елементу застрягти між двигуном і важелем гальма при активній їзді. З урахуванням того, що у пітбайків попереду перед двигуном немає елемента рами, що обрамляє, наявність цього елемента дуже корисно і для безпеки райдера і для збереження елементів конструкції.
Гальмівні магістралі, як і на мотоциклах KOVI Start/ADVANCE, виконані з поліаміду. Вони мають термостабільність - діапазон робочих температур від -50°C до +100°C. Майже повна відсутність внутрішнього розширення та "байдужість" до впливу зовнішніх агресивних речовин забезпечать довготривалість служби. Мають дуже хорошу стійкість до впливу до солей, лугів, масел, паливних фракцій, УФ променів, мають чудові механічні властивості до стирання, відмінною ударною в'язкістю особливо при негативних температурах. У зимовий час усередині трубок не утворюється водяний конденсат.
ЗАГАЛЬНІ КОНСТРУКТИВНІ ДОДАТКИ ТА ОСОБЛИВОСТІ
Загальна ємність бака обох модифікацій становить 5,5 літрів. Бак із поліефірного пластику, стійкого до агресивних середовищ. Пробка виконана з пластику та забезпечена клапаном для видалення надлишкової пари.
Підніжки пілота сталеві нержавіючі. Шифтер КПП зі сталі, але з опорною частиною, що складається.
На обох модифікаціях є сталева лижа захисту нижньої частини картера, яка проходить вздовж усього корпусу агрегату. Випускна система обох моделей виконана з нержавіючої сталі. Саме барило глушника має мінімальну кількість внутрішніх елементів, що відбивають, щоб не створювати протитиску на випуску. Він напівпрямий та має захисний щіт щоб на опалювати ногу райдера на відкритій частині.
Всі пластикові елементи бічних панелей, переднє крило, хвіст та кожухи (захист вилки, бічні вставки) на мотоциклі виготовлені з поліпропілену. Важелі управління зчепленням і переднім гальмом виконані з алюмінію. На важелі зчеплення присутній зручний регулювальний баранець для компенсації або розпуску натягу троса.